) 2li
PRATICA
.Altus, Bassus, et Quintus. In tutto opuscoli cinque.
Dalla dedicatoria si rileva che l'autore ripatriò intorno al 158-4, dopo essere stato Maestro di Cappella in Milano.
Porta P. Costanzo, cremonese. Constantii Portae Cremonensis quinque vocum Musica in Introitus Missarum, quae in diebus Dominicis toto anno celebran-tur, iuxta morem Sanctae liomanae Ecclesiae ; nunc primum à Claudio Corrediate in lucem edita. Cum Privilegio. - Yenetiis Apud Claudium Corregiatem, & Faustum Bethanium socios. 1566. -in 4° obi. Manca il solo Canto. (A tergo del frontispizio è impressa la seguente dedicatoria del Merulo da Correggio) :
Al Reverendissimo 1\ 1). Egidio General dignissimo della Relligion Camaldolese. Claudio da Correggio.
La Musica, fatta sopra gl'Introiti delle Domeniche dal molto eccellente, & carissimo amico mio F. Costanzo Porta Cremonese ; si come è rara, et d' huomo che nella sua professione ha pochissimi pari ; così deue essere da me intitolata a V. P. Reverendiss. come a quella che nella dottrina, nella prudentia, e in tutte le virtù morali, nella bontà, e in ogni altra operation nobile è singolare. L'amor poi ch'io so dalla molta sua cortesia essermi portato, & 1'obligo, ch'io ho di ' farle riuerentia , spignerà lei ad accettarla volentieri, si come ha indotto me a presentargliele con tutto il cuore.
Di Venetia a xxv. di Novembre 1560.
Più bell'elogio, e da uomo più intelligente non potea proferirsi sul valor musicale del Porta, di quello che qui si legge del di lui amicissimo Claudio Merulo.
----Constantii Portae Cremonensis quinque
vocum musica in Introitus Missarum, quae in solemnitatibus sanctorum omnium toto anno eelebrantur, iuxta morem sanctae Romanae Ecclesiae ; nunc primum a Claudio Coregiate in lucem edita. Cum privilegio. - Venetiis, apud Claudium Coregiatem & Faustum liethanium socios. 1566. - in 4° obi. Opera compiuta. (A tergo del frontespizio trovasi la seguente dedicatoria dell' editore e musicista Claudio Merulo) :
Collegio Canonicorum Cathedralis Ecclesiae Pata-vinae Claudius Coregias.
De Nobilitate ac excellentia rei Music.es multi hacte-nus multa dixere ; proinde nullus de ea nunc mihi sermo fiet, presertim apud vos, Patres optimi , & amplissimi, qui & eam peroptime nostis , & iamduduni illi vestros animoó dicastis. Meam esset potius aliquid de vestris laudibus referre ; quos ita illius amore, ac studios inflaminatos video; vt magnis adhibitis premijs, multos hu-iusce artis viros eximios apud vos detineatis. Sed ut de priori parte, sic de altera silebo; atque id solum breuiter dicam , me vt vestri ordinis amantissimuin esse aliqua ratione perspiceretis , liane Constantii Portae Cremonensis, Musici peritissimi, & praestantis ingenii in singulos introitus
per singulas totius anni festiuitates currentes, musicen dolcissimam , & iucundissimam nomini vestro dicasse. Quam enim ab amico spectatae probitatis gratuito accepi, eam typis meis excus-sam , spectatissiinae virtutis patronis dono dare, non ab re esse scio; vt quanti eos faciam, quan-tumque colam, & obseruein , posthac innotescat. Valete interim, viri prestantissimi, & quod datur laeto animo suscipite. Venetiis.
Pare che i canonici di Padova avessero al tempo di Claudio Merulo una florida cappella di eccellenti musici a'loro stipendi, così potendosi interpretare quel multos hujusque artis viros eximios apud vos detineatis. e che fossero largamente pagati (magnis adhibitis premili).
Rilevasi ancora che Costanzo . Porta era amicissimo dell'editore Merulo, e che 'gratuitamente gli fece avere quest' opera degl' Introiti. Apprendiamo pure dalla data del frontispizio che il socio del Merulo nella stamperia musicale era Fausto Be-tanio.
Porta P. Costanzo, cremonese. Constantii Portae Almae Ecclesiae Dei-parae Yirginis Lauretanae Magistri Mu-sices. Missarum Liber Primus. - Yenetiis apud Angelum Gardanum 1578. -in foglio grande. Edizione magnifica di carte 130 numerate da una sola parte.
La dedicatoria del Porta, Illustrissimo ac Reverendissimo D. D. Julio Feltrio de Ruve-re Urbin. S. R. Eccl. cardinali amplissimo, Episcopo Prae-nest. ac Rauen. Eccl. Archiepiscopo, Patrono suo Colendissimo, e sottoscritta Laureti, ini. No. Julii MDLXXvili, è trascritta a pag. 125 del catalogo della musica a stampa posseduta dall' Ab. Santini. Da essa ricavasi che l'autore l'anno del Giubileo 1575 fu rimosso dalla cappella di Ravenna per aderire al volere del Card. Dalla Rovere che lo traslocò in quella di Loreto ubi Joannis Pionerii Musici excelleniissimi ( die' egli ) et Sacri Chori moderatoris praestan-tissimi vicem svbiens, etc., e dove gli fu commessa la composizione dell'opera presente da lui tessuta in guisa, ut &• nerba non modo eorum qui di-vinis Officiis interessent audilum non effugerent, rerum etiam facillime perciperentur, conservandosi inoltre la maggiore possibile brevità. Più verso il fine accenna poscia il Porta d'essere in Loreto da tre anni, e d'aver in animo di pubblicare altre messe in appresso, quousque maturiori iudicio (€• cura exahiinatae & perpolitae ( quod ut spero, volente Beo brevi fiet) limalius in apertum prodeml; il che non mi è noto che da lui poscia si effettuasse.
A tergo dell'ultima carta v'ha il seguente:
INDEX MISSARUM.
Quatuor vocum.
Missa Primi Toni........... 3
Missa Secundi Tom..........il
Missa Tertii Toni...........19
Missa Quarti Toni...........27
Missa Quinti Toni...........30
Missa Sexti Toni...........45
Missa De Beata Virgine.........54
Quinque voc.
Missa Descendit angelus.........62
Missa Mortuorum...........72
Sex voc.
Missa Quemadmoduui. . . .......80
Missa Audi Alia............100
Missa La, sol, fa, re, ini........ilo