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Enciclopedia Dantesca
Dizionario critico e ragionato di quanto concerne la vita e le opere di Dante Alighieri - Volume II - M-Z
Giovanni Andrea Scartazzini
Ulrico Hoepli Editore Milano, 1899, pagine 2200
Tolto
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Il Sost. Volto occorre nella Div. Com. 36 volte: 16 neWInf. (i, 34; ili, 20, 67; vnr, 44; ìx, 82; xiv, 129; xviii, 26; xx, 13; xxi, 48: xxiv, 131; xxvm, 33; xxx, 69, 104; xxxi, 105; xxxiii, 128; xxxiv, 15), 9 nel Purg. (vii, 88; xn, 71, 122; xvii, 44, 68; xix, 14; xxvi, 121; xxx, 121; xxxn, 18) e 11 volte nel Par. (ir, 66; v, 70; xiii, 129; xv, 114; xvm, 65; xxi, 1; xxv, 27 ; xxvn, 105; xxix, 7; xxx, 83; xxxii, 46). 1. Volto, in quanto è la sede degli occhi; Purg. xvn, 44. Par. xxv, 27. - 2. Aspetto delle cose; Par. n, 66, dove vuol dire Stelle diverse d'aspetto e per luce e per mole. - 3. Drizzare il volto a una cosa, Attendervi, Porvi mente, o sim.; Purg. xxvi, 121. - 4. Il Santo volto (Inf. xxi, 48) si chiama una immagine di Cristo, scolpita in legno, tenuta in singoiar venerazione dalla pietà dei Lucchesi. La statua, dice il Filalete, è antichissima, bella di nobili fattezze, probabilmente lavoro bisantino. Si venera tuttora in una piccola cappella particolare nel mezzo del Duomo di Lucca. Benv.: « Sicut reperi in quadam scriptura apo-crypha, cum quidam venerabilis episcopus, nomine Gualfredus, dum grafia devotionis ivisset Hierusalem, et loca sancta reverenter vi-sitaret, vidit in somno angelum dicentem, ut exquireret sacratis-simum vultum Salvatoris in domo cuiusdam Seleucii viri christianis-simi, adharente domuisua; quoniam Nicodemus post resurrectionem et ascensionem Christi, flagrans eius amore, effigiavit sibi imagi-nem unam visibilem illius, quem tenebat sculptum in corde, considerata omni forma et proportione membrorum; ideo vultus ap-pellatur, quia facies hominis dat cognitionem eius. Nicodemus autem reliquit liane imaginem cuidam nomine Isacar, qui propter metum judaorum illam occultissime reconditam quotidie venerabatur, et successive pervenit ad manus multorum haredum. Episcopus ergo, narrata visione cateris, accessit ad Seleucium, a quo magna arte et ingenio difficillime obtinuit dictam imaginem, quam cum summa veneratione detulit usque ad litus civitatis Joppe, qua postea dieta est Achon. Ibi divinitus oblata navis cooperta et ornata, sine ope remorum vel velorum acceptam in se imaginem appulit ad portum civitatis Luna, de qua dictum est in capitulo pracedenti. Lunen-ses stupefacti miraculo navim aggressi, numquam illam attingere potuerunt. Tunc quidam episcopus lucanus nomine Johannes, ad-monitus ab angelo, accessit ad portum lunensem, cui navis sponte se obtulit. Et sic tantum donum, cum summa veneratione omnibus concurrentibus, portatum est Lucam, et ibi depositum in ecclesia sancti Martini, ubi multa miracula fecit et facit, ut dicunt lucenses. Tu de hoc crede quod vis, quia hoc non est de articulis fidei. Lucenses ergo habent de more faceie orationes et oblationes ad istum vultum sanctum, pracipue quando indigeni succursu san-